Blog

Constanța vs Polaris: Din ciclul Filantropica



Vineri, 29.09.2017, înainte de încheierea ședinței Consiliului Local, ziare din Constanța care acționează ca veritabili factori de influență ne-au scurtcircuitat gândurile de week-end, cântând prohodul orașului. Am aflat cum “Consiliul Local a dat cu piciorul unei înțelegeri pentru o datorie exorbitantă”. “Primăria orașului Constanța, executată silit pentru 500 de milioane de lei”, ne spunea altă Casandră.

Pe scurt, geniul primarului și filantropia administratorului Polaris, “curățitoarea” orașului nostru, au gândit un sistem de stingere a litigiului dintre Primărie și firmă. Deal-ul era făcut ca primăria să plătească către Polaris 14 milioane de euro ca urmare a neajustării tarifelor în raport cu rata inflației începând cu 2011, așa cum este specificat în contract, în schimbul renunțării de către Polaris la penalitățile de 91 de milioane de Euro ce decurgeau din cauza aceleiași neajustări. Numai că cele două părți s-au întâlnit cu niște consilieri nerecunoscători și necunoscători în ale administrației, așa cum spunea dl. Făgădău, iar toată această înțelegere a căzut la votul din Consiliul Local.

Ca urmare a acestui fapt, dl. Eduard Martin, patronul Polaris, a anunțat că va merge până la capăt cu încasarea tuturor penalităților (adică cele 91 de milioane), numai că, ulterior le va dărui mărinimos comunității, printr-o fundație creată special. Adică dl. Martin ne va fi filantrop pe banii noștri! Minunat!

Salubritatea orașului, așa cum o face Polaris, a fost o preocupare continuă a mea, plecând de la realitatea că este foarte scumpă. Comparația am făcut-o cu Iașiul care are tot circa 300.000 de locuitori și este situat tot în partea de Est a României (că doar nu ne-om compara cu vestul mai dezvoltat). Așa am descoperit că salubritatea acolo este la jumătate din prețul plătit de noi.  Sper că vă amintiți că am abordat-o pe larg în campania pentru primărie dar și ulterior în emisiuni de televiziune, radio, conferințe de presă, postări pe pagina personală de Facebook, din toate unghiurile, de la geneza contractului și concluziile instituțiilor statului abilitate să-l controleze, până la reciclarea gunoiului. Mai mult decât atât, după ce și-a preluat funcția de primar Decebal Făgădău, împreună cu liderul consilierilor locali PNL de la acea vreme Romeo Rezeanu (O tempora! O mores!) am înregistrat o cerere (nr. 106567 din 28.07.2016) prin care solicitam contractele și anexele pe care le are încheiate Primăria Constanța cu Polaris M Holding, MM Reciclyng SRL și Tracon SA. În mod explicit am cerut toate hotărârile judecătorești și stadiul proceselor în curs. În ciuda faptului că nu am primit nici un răspuns, documentarea pe care am făcut-o m-a ajutat să înțeleg fața văzută și cea nevăzută a afacerii.

Întrucât constănțenii au dreptul să nu mai fie luați drept imbecili și merită ceva mai mult decât li se întâmplă, și mai întâi de toate merită adevărul, voi încerca în continuare să vă prezint clar, relevant și cât pot de sintetic “povestea Constanța vs Polaris”:

În mai 2008, Primăria Constanța a delegat către Polaris M Holding SRL, prin contractul nr. 70717/09.05.2008,  serviciul de salubrizare pentru o perioadă de 25 de ani cu un cost total estimat de circa 335 milioane de euro. Atrage atenția de la bun început perioada foarte lungă pentru care a fost încheiat acest contract comercial, justificabilă numai în cazul unor clauze favorabile municipalității, în principal de preț, ceea ce, după cum veți vedea, nu e cazul.

În iulie 2015, cu prilejul exercitării controlului de legalitate asupra modului în care sunt folosiți banii din bugetul orașului, DNA și Curtea de Conturi, constată că atât procedura de achiziție cât și derularea ulterioară a contractului au fost făcute încălcându-se legislația aplicabilă  și cauzând un prejudiciu de 45 milioane de euro. Așa a luat naștere dosarul penal cu numărul 119/P/2015, aflat acum în faza de judecată și în care Consiliul Municipal s-a constituit ca parte civilă. În ipoteza în care judecătorii vor da dreptate organelor de control și anchetă ale statului, un calcul simplu de extrapolare liniară ne arată că în integralitatea sa, contractul de 335 milioane de Euro producea un prejudiciu orașului de 180 milioane de euro. Aspectele nelegale sunt, printre altele:
– Polaris nu a depus o fundamentare a tarifului minim perceput așa cum prevede Ordinul ANRSC (Agenția Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice) nr. 109 din 2007 privind ajustarea sau modificarea tarifelor pentru activitățile de salubrizare a localităților;
– tariful în contract se calculează în funcție de cantitatea de gunoi colectată și nu în funcție de normativul statistic prevăzut de lege;
– aceeași suprafață măturată a fost decontată de două ori și către Pomaconst și către Polaris.

Ca fapt divers probabil știți că un PFA nu primește aviz de mediu dacă nu are contract cu Polaris. Și dacă sediul este la domiciliu el trebuie să plătească gunoiul de două ori o dată ca cetățean și încă o dată ca Persoană Fizică Autorizată.

Sigur că nu voi putea arăta cu degetul decât la finalizarea procesului în instanță, însă nu pot să nu mă întreb uitându-mă pe bugetele de cheltuieli ale celor două orașe Constanța și Iași în 2017 de ce noi plătim 80 de milioane de lei și ei numai 38?

Tot în documentele de control găsim recomandarea: Având în vedere că încheierea contractului de salubritate nr. 70717/09.05.2008 s-a produs ca urmare a săvârșirii unei infracțiuni, acesta trebuie desființat.

Mi-e foarte greu să înțeleg de ce nu a anulat domnul Făgădău contractul la acel moment și nu a reluat procedura de achiziție, dacă tot s-a constituit ca parte civilă în dosar, deci a acceptat că poate exista un prejudiciu. Din contră, ca să tergiverseze în mod voit lucrurile, domnia sa s-a adresat Înaltei Curți de Casație și Justiție, în regim de urgență, cerându-i să suspende contractul de salubritate încheiat cu Polaris. Ceea ce ce s-a dovedit complet ineficient întrucât s-a dus la o instanță penală cu o problemă pur comercială și care nu se poate pronunța până când latura penală nu se lămurește.

Ca atare, în momentul de față vorbim despre două dosare. Unul penal aflat în curs de judecare în care procurorii recomandă întreruperea relațiilor comerciale și unul comercial în care Polaris reclamă că nu se respectă condițiile contractuale prevăzute în contractul din 2008 și dorește majorarea prețului plus penalități. Sigur că atât timp cât latura penală nu e lămurită Polaris va jongla în favoarea sa cu clauzele din contractul comercial rămas în vigoare.

Din punctul meu de vedere, atât timp cât nu se face lumină în latura penală a afacerii, orice tranzacție între Consiliul Municipal și Polaris, bazată pe un contract asupra căruia planează suspiciuni rezonabile de nelegalitate, este suspectă și poate angaja răspunderi penale, chiar și pentru consilieri.

Aceasta este pe scurt “povestea Constanța vs Polaris”, unul dintre contractele oneroase pentru constănțeni, un exemplu tipic al modului de acțiune al unei administrații de tip mafiot. Adică o administrație care cumpără scump (servicii de salubritate de exemplu) și vinde ieftin (terenuri intravilan de exemplu).

Închei cu o întrebare la care nu găsesc răspuns. De ce ar renunța Polaris la penalități de 91 de milioane de Euro, știut fiind că pentru ele trebuie să plătească impozit pe profit, la care statul nu are voie să renunțe? Adică să iei 14 milioane de Euro de la Primăria Constanța și să dai înapoi statului 14,56 milioane de Euro impozit? Foarte straniu!

P.S. La fel de straniu mi se pare votul consilierilor PNL, care s-au abținut. A te abține pe un astfel de subiect înseamnă că pe jumătate ești de acord cu propunerea primarului și pe jumătate, nu. Ori asta nu se poate. Ești ca și când ai spune despre o femeie că e pe jumătate gravidă. Ori e, ori nu e!